Психологічні ігри та вправи для дітей 8-14 років на розвиток уяви і мислення
Цикл психологічних ігор та вправ, спрямованих на розвиток уяви та асоціативно-образного мислення дітей
Автор: Рибалко Тетяна Миколаївна - педагог додаткової освіти МБОУ ДОД «ЦДЮТиЭ»
Пропонована вашій увазі авторська методична розробка - комплекс психологічних ігор та вправ, який може існувати самостійно. Він рекомендований педагогам додаткової освіти і може виявитися корисним у роботі як з дітьми у віці 8-14 років, так і для дорослих в невеликих педагогічних колективах. Адже психологічні ігри та тематичні завдання - це невід'ємна частина творчого процесу: їх сутність покликана «живити» творчий розум, наповнюючи його новими ідеями; згуртовувати учасників групи (колективу); допомагати пізнавати щось особливе про себе та інших.
Цікаво те, що цей комплекс мобільний - можна використовувати гру і 1-2 завдання та провести так тематичне заняття з дітьми, можна давати дітям по 1 завданню на початку кожного заняття в студії (класі), можна запропонувати 1-2 завдання виконати педагогам в ході художньої ради.
Запропонований варіант проводити за 1-2 завдання майже на кожному занятті апробований в арт-студії «Фантазія», керівником якої я і є.
"Креативність - це значить копати глибше,
дивитися краще, виправляти помилки,
розмовляти з кішкою, пірнати в глибину,
проходити крізь стіни, запалювати сонце,
будувати замок на піску, вітати майбутнє".
Поль Торренс
1. Завдання "Запитати і вгадати" - це одна з найбільш простих моделей творчого мислення, спрямована на виявлення допитливості, чутливості до нового і невідомого, здатності до імовірнісному прогнозуванню.
Інструкція:
ведучий задає питання до картинки із зображенням якоїсь життєвої ситуації, учасникам потрібно запропонувати свою версію того, що передувало цій ситуації (її причини) і що станеться в майбутньому (наслідки).
Ключ:
допитливість виражається в кількості і якості питань, що відображають здатність випробуваного вийти за межі зображеної на картинці ситуації, а висування гіпотез про причини і наслідки подій моделює наукове творчість.
Матеріали: картинки із зображеннями ситуацій з життя
2. Завдання "Удосконалення іграшки " - одне з найбільш складних і показових спостережень. Воно викликає великий інтерес у дітей і має високий ступінь валідності.
Інструкція:
учасникам пропонується назвати різноманітні шляхи зміни запропонованої іграшки (10 хвилин на виконання)
Ключ:
допитливість виражається в кількості та якості змін, що відбивають здатність учасника мислити неконформно
Матеріали: малюнок надувного іграшкового слона, будь-яка дитяча іграшка
3. Завдання "Незвичайне використання" - модифікація широко відомого тесту Гілфорда.
Інструкція:
Учасникам необхідно придумати якомога більше можливостей для нових вживань картонних коробок (10 хвилин)
Ключ:
У цьому завданні випробуваним буває важко подолати ригідність - піти від тривіальних відповідей. Ригідність виявляється в тому, що випробуваний фіксується лише на одному способі дії, наприклад, пропонує використовувати коробки тільки у звичайній функції: як ємності, в які можна складати предмети.
Матеріали: картонна коробка
4. Завдання "Неймовірні ситуації ".
Інструкція:
ведучий описує якусь неймовірну ситуацію і учасникам пропонується уявити можливі виходи з неї. Наприклад, «ви прокидаєтеся, і виявилося, що потрапили на Місяць», «ви стали розміром з мурашки» і т.п.
Ключ:
хоча це завдання - одне з найбільш ефектних, багато діти та дорослі знаходять його нездійсненним, так як потрібно «маса» уяви і фантазії, але пробувати обов'язково треба - і неодноразово, що додасть упевненість в собі тим самим учасникам (при цьому ситуації бажано урізноманітнити)
Матеріали: придумані неймовірні ситуації
5. Завдання «Намалюй своє ім'я».
Інструкція:
учасникам пропонується за допомогою різноманітних художніх прийомів і приладдя зобразити своє ім'я на папері
Ключ:
тут цікаво спостерігати наскільки швидко або, навпаки, повільно дитина (дорослий) відреагує на незвичайність прохання - не написати, а саме, намалювати своє ім'я. Високий рівень креативності автора буде виражений в незвичайний спосіб створення композиції з літер, в образних асоціаціях літер з чимось або кимось, стилізації композиції; у використанні яких-небудь своїх, а не запропонованих ведучим, матеріалів і декоративно-художніх засобів
Матеріали: аркуш паперу, кольорові олівці, фарби, кисті і т.п.
6. Гра «Асоціації».
ВАЖЛИВО! У гру можна починати грати тільки тоді, коли група вже деякий час проіснувала в постійній кількості та учні встигли дізнатися один одного.
Перед початком гри необхідно пояснити значення поняття «асоціація» і навести приклади, доступні розумінню учасників, враховуючи їх вікові особливості і рід діяльності.
ІНСТРУКЦІЯ (модифікація автора програми)
Педагог пояснює правила гри: «Хлопці, ми з вами вже встигли дізнатися один одного і можемо сказати про певні якості кожного з нас, можемо описати риси характеру наших одногрупників. Зараз один з вас за бажанням буде ведучим, він закриє очі і вуха (можна вийти за двері), а ми з вами мовчки виберемо кого-небудь з нас кого він повинен буде вгадати (кількість спроб залежить від кількості учасників гри). Ведучий буде задавати питання, які в загальному звучать так - «якби ця людина була..., то яким би він був?». Він називає предмет, річ, яке-небудь істота тваринного або рослинного світу, а ми з вами повинні відповісти йому, проводячи асоціації (порівнюючи) задуманого нами людини з цією твариною або рослиною, предметом побуту. Відповідаючи, не треба перераховувати назви предметів або тварин тощо, назвавши його, треба описувати його характерні ознаки, які схожі на загаданого людини. Давайте просто спробуємо. Я допоможу, якщо буде незрозуміло»».
УВАГА! Гра піде не відразу. Необхідно періодично проводити гру через деякий час (можливо, місяць), чергуючи її з іншими вправами. Дітям спочатку важко проводити аналогії між людиною і, наприклад тваринам і тим більше з предметом побуту (шафа, каструля тощо), але в цьому вся суть гри. І коли діти зрозуміють сенс гри, і найголовніше, сенс асоціацій, то зможуть застосовувати це поняття в життя - зможуть порівнювати і співставляти схожі образи і описувати їх вербально і в творчих роботах.
Приклади питань:
- якщо б ця людина була музичним інструментом, яким би він був?
- якщо б цей чоловік був домашнім тваринам, яким би він був?
- якщо б ця людина була рослиною (можна окремо - деревом або квіткою), яким би він був? і т. п.
Психологічні ігри для підлітків і дітей молодшого шкільного віку
Те, що гра дозволяє з високим ступенем ефективності сформувати в дитині ряд позитивних змін психічних властивостей, а також здатність до комунікації і емпатії до оточуючих — доведений в теорії і підтверджений практичним досвідом факт. Базовими функціями ігрової діяльності вважаються:
- підняття настрою, розвага.
- виявлення відхилень у розвитку і поведінці дитини.
- розкриття талантів і придбання корисних навичок.
- позитивне перетворення особистості на структурному рівні.
- соціалізація дитини, яка спрощує його подальше життя в суспільстві.
Існує величезна кількість різних психологічних ігор: організаційно-навчальні, спрямовані на розвиток розумової діяльності, інноваційні, позиційні і безліч інших. Ігри-проживання дозволяють осмислити основні особистісні цінності, підвищити самооцінку і вміння шанобливо ставитися до точки зору співрозмовника. Проектні гри формують особистісну критичність, а також уміння ставити перед собою певні цілі і досягати їх шляхом грамотної роботи по плануванню і систематизації.
Чи можна довіряти
Психологічні ігри та вправи можуть бути спрямовані на поліпшення відносин в колективі. Підлітки стануть краще спілкуватися, якщо зможуть довіряти один одному. Але довіра — цінний подарунок, і кому попало людина не буде його роздавати. Тому потрібно зробити так, щоб діти змогли довіряти. І як відомо, довіра можлива тільки в сукупності з періодичними перевірками. Так ось, ви можете провести своєрідну психологічну гру-хоррор. Що ж дітям потрібно зробити? Членів групи слід розділити попарно. Тепер можна вибудувати дітей в дві шеренги, одні повинні стати за спинами інших. А тепер, по черзі, підлітки, що стоять в першому ряду, повинні падати на руки ззаду стоїть. Зробити це психологічно дуже складно. Тому ведучий повинен уважно дивитися, щоб не дурити ні перші, ні другі. Падаючий повинен бути повністю розслаблений, і йому слід сказати, щоб він не згинав коліна. А ось друга людина повинна бути зосереджений і готовий зловити стоїть попереду. Коли перша шеренга вся впаде, підлітки міняються місцями. Тепер падають ті, хто ловив, а ловлять ті, хто падав.
Читайте також: М’язовий спазм при болю в спині патогенез, діагностика і лікування
Психологічні ігри: основні правила
Заняття психолога з підлітками та дітьми мають найбільшою ефективністю в тому випадку, якщо вони подаються юної аудиторії в форматі гри, до якої залучено всі присутні учасники. Гра дозволяє осмислити певні аспекти людської психології і найбільш ефективним чином адаптуватися в рамках соціуму. Організатор подібних заходів повинен володіти практичним досвідом і дотримуватися наступних базових правил по роботі з дітьми молодшого шкільного і підліткового віку:
- Доступною мовою роз’яснювати правила і цілі кожного психологічного тренінгу. Гарною підмогою будуть приклади реальних життєвих ситуацій з аналогічним психологічним механізмом дій.
- Важливо здійснювати постійний контроль за емоційним станом всіх учасників групи. Для цього рекомендується підтримувати динаміку процесу на належному рівні, не допускаючи затягування і нудною атмосфери.
- Учасникам ігрового процесу необхідна мотивація. Організатор повинен зуміти не тільки зацікавити студентів, а й продемонструвати їм переваги психологічних тренінгів на прикладі конкретних ситуацій.
- Важливо пояснити дітям, що колективна праця будується на принципах взаємоповаги, душевної теплоти і терпимості до недоліків оточуючих.
Після кожної психологічної гри потрібно влаштовувати колективне обговорення, в яке повинні бути залучені всі учасники тренінгу. Подібні кроки дозволяють вибудувати оптимальний алгоритм занять, цікавих найбільшому числу дітей і підлітків. Організатору не варто позиціонувати власну персону як суворого дорослого, здатного покарати за певні проступки. Навпаки, найдієвішою є модель доброго і терплячого помічника, готового прийти на допомогу в будь-якій скрутній або конфліктної ситуації.
Психологічні ігри для дітей дають можливість дитині подолати нагромаджені страхи і комплекси, а також мають наступну позитивним потенціалом:
- дозволяють дитині відчути почуття єдності з колективом ровесників.
- підвищують самооцінку і зміцнюють почуття власної гідності.
- допомагають дітям навчитися поваги до себе і навколишніх людей.
- вчать дитину ефективно долати труднощі і перешкоди.
- навчають дітей злагодженої груповій роботі.
- розвивають в дитині емпатію і здатність співпереживати навколишнім.
Ведучому психологічних тренінгів для дітей дошкільного та підліткового віку дуже важливо навчитися створювати затишну і дружню атмосферу, в якій навіть замкнутий дитина буде відчувати себе комфортно. Коли збирається нова група дітей, один з одним незнайомих, вони можуть відчувати якусь скутість, завдання подолання якої і лежить перед організатором психологічних ігор.
Психологічні ігри для дітей молодшого шкільного віку
Психологічні ігри для молодших школярів повинні бути спрямовані на опрацювання внутрішніх проблем і навчання кроків по їх самостійного подолання. В психологічні тренінги для дітей у віці від 6 до 9 років варто включати наступні елементи:
- Рольові ігри. Для повного занурення в сюжет необхідний відповідний реквізит. Наприклад, для рольової гри в будівельників дітям будуть потрібні пластикові лопатки, совки, відерця, рулетки та інший інвентар, куплений в магазині іграшок.
- Вправи для релаксації і досягнення умиротворення психологічного стану.
- ряд акторських технік.
- Арт-терапію. Подібна терапія найкращим чином підходить для гіперактивних дітей і хлопців, схильних до депресивних розладів і зазнають психологічний дискомфорт в рамках дитячого колективу.
Арт-терапія являє собою комплекс різних методик. Ізотерапія призначена для дітей, які відчувають певні труднощі з самовираженням і намагаються донести до оточуючих людей власні переживання, почуття і думки. Хореографічні практики підходять для дітей як молодшого, так і середнього шкільного віку, схильних до гіперактивності і агресивної поведінки. Музикотерапія є найбільш універсальною методикою, і охоплює практично всі вікові групи. Психологічні ігри для дітей 6-9 років базуються на моделюванні різних ситуацій і обіграванні можливих варіантів поведінки в них.
Що ти любиш робити?
Дана гра підходить для знайомства з новою групою, де більшість її учасників фактично нічого не знає один про одного. Необхідно по черзі викликати з числа юних глядачів по одній людині, якій буде поставлена наступна задача: не використовуючи слова, а тільки рухи, міміку і жести, розповісти присутнім хлопцям про власний захопленні. Наприклад, вийшов дитина демонструє у вільній формі оточуючим своє хобі, після чого ті зобов’язані його вгадати. Малюк, який встиг зробити це першим, виходить на імпровізовану сцену і продовжує гру.
Розсміши царівну Несмеяну
В центр приміщення виставляють стілець, на який садять одного учасника цього незвичайного змагання. Вийшов вручають титул «Царівни Несміяни», який він зобов’язаний виправдати на всі 100% і утримати якомога довше. Навколишні починають всіляко провокувати незворушного учасника, і як тільки на його обличчі проступить посмішка, на пост «Несміяни» заступає наступний учасник. Переможцем оголошується дитина, найдовше зумів протриматися не засміявшись.
Читайте також: Сучасні способи лікування і симптоми вегетативного неврозу
Розкажи про те, що тобі подобається
Діти утворюють коло, зручно розсівшись на заздалегідь підготовлених стільцях або табуретах. За допомогою голосування або жеребкування визначають, хто починає гру першим. Стартує розгортається до дитини по ліву сторону від себе і каже вголос про ті риси, які йому найбільше подобаються в сусіда. Комплімент може стосуватися красивого кольору очей, витонченого профілю або будь-який інший риси, що викликає симпатію. Єдина умова — не можна кривити душею і підкреслювати ті особливості зовнішнього вигляду або характеру, які насправді не доводяться до вподоби.
Гонки з кульками
Вправа підходить як для гіперактивних, так і для спокійних дітей молодшого віку. Організатори формують команди, що складаються з парного кількості хлопців. Кожен учасник повинен, утримуючи з напарником разом повітряну кульку, добігти до фінішної межі, після чого торкнутися контрольної точки і таким же чином повернутися назад, передавши кулька наступній парі. Перемогу здобуває команда, яка першою завершила естафету. Стосуватися кулі під час гонок забороняється.
Важлива інформація! Психологічна гра для дошкільнят «Гонки з кульками» дозволяє встановити взаєморозуміння в парах і в ігровій формі навчитися злагодженій роботі в рамках єдиного колективу.
етюди з повітряною кулькою
Найбільш зворушливе, виразне вправу акторської тренінгу — етюди з повітряною кулькою.
Вони розвивають пластику, підвищують виразність міміки, вчать перевтілюватися, виражати емоції, вибудовувати сюжетну лінію. Підключивши уяву, учасники готують невеликі вистави з вступної, основної, кульмінаційної частинами.
Щоб виконати завдання знадобляться надуті повітряні кулі, заготовки тим, за якими має бути робити етюдні виступу. Гра може проводитися як групою, так і з одним учасником.
Правила. Ведучий тренінгу акторської майстерності просить школярів підготувати етюд на одну з тем. Наприклад:
- Моє відображення в дзеркалі.
- Розставання з близькою людиною.
- Строгий начальник і підлеглий.
- Визнання в любові.
- Восторг в зоопарку.
- Одного разу в магазині.
- Шахісти.
- Футбольний уболівальник.
- почуття провини.
- Радісна звістка.
Психологічні ігри та вправи для підлітків
Психологічні вправи для підлітків повинні бути спрямовані на набуття впевненості в собі, зняття страху публічних виступів, розвиток цілеспрямованості і вдосконалення комунікативних навичок. Завдяки участі в психологічних іграх підвищується успішність підлітка, а також відбувається формування лідерських якостей.
Живі дзеркала
Організатору потрібно об’єднати всіх присутніх на тренінгу підлітків в підгрупи по три людини. Після того як вмикається музика, один учасник кожної групи танцює, а решта грають роль живих дзеркал, копіюючи всі його рухи тіла. Коли музика зупиняється провідні в підгрупах змінюються. Гра продовжується до тих пір, поки всі учасники не скуштують себе в якості «проектора». Вправа дозволяє згуртувати колектив і підняти настрій всіх присутніх.
Загадкові рими
Ведучий ділить всіх учасників на дві команди, після чого вручає однієї зі сторін аркуші паперу, на яких написані прості і поширені слова на кшталт «обличчя», «лінь» або «міст». Завдання першої команди — придумати якомога більшу кількість рим і прочитати їх другої групи таким чином, щоб та змогла відгадати оригінальні слова. Не можна вказувати на будь-які об’єкти зовнішнього інтер’єру або деталі одягу. Гра проходить в кілька раундів, протягом яких групи міняються ролями.
Важлива інформація! Перемагає та команда, яка демонструє найкращий час в відгадуванні римованих загадок. Дана вправа підходить для розвитку невербальної експресії, спостережливості і здатності до творчого і нешаблонне вираження своїх думок. Тренінг розвиває вміння сприйняття співрозмовника на рівні жестів, міміки, а також асоціативне вербальне мислення.
Мафія
Психологічні ігри для дорослих і підлітків за популярністю в наші дні впевнено очолює «Мафія». Творцем цієї рольової гри є студент Московського Університету Дмитро Давидов, який оформив основні правила ще в середині вісімдесятих років двадцятого століття. Суть їх зводиться до наступного:
- Набирається група від 7 до 16 учасників, кожному з яких у випадковому порядку видаються карти. Саме по ним визначається приналежність до мирних жителях, шерифу або мафіозному угрупованню, що тероризує простих громадян.
- У грі відбувається зміна дня і ночі. За їх чергуванням уважно стежить заздалегідь обраний з числа присутніх або шляхом карткової жеребкування ведучий. Вночі члени мафії вбивають чергову жертву, з настанням дня всі присутні вибирають, хто ж з них є злочинцем.
- Гра ведеться до повної перемоги, коли вбиті всі мирні жителі, включаючи шерифа, або розкриті особистості всіх бандитів.
Гра в «Мафію» найбезпосереднішим чином залучає навіть малознайомих один з одним дітей і дорослих в жваві дискусії і вчить знаходити компроміси, а також сприяє розвитку талантів, аналітичного мислення, кмітливості і корисних навичок командного взаємодії. Правила гри настільки прості, що для ознайомлення з ними потрібно не більше декількох хвилин. В процесі учасникам необхідно вступати в комунікацію, вести запеклі дебати і наочно демонструвати ступінь володіння дипломатичним майстерністю.
Немає коментарів:
Дописати коментар